Wiele pojęć z zakresu prawa pracy jest nieostrych, inne nie posiadają jednoznacznych definicji lub w ogóle nie są zdefiniowane w samym Kodeksie pracy. Rola doktryny i orzecznictwa jest bardzo istotna, jeśli chodzi o ich wykładnię. W związku z tym, że w okresie zimowym pracownikom zdarza się więcej wypadków w drodze do i z pracy, zapraszam do lektury krótkiej analizy wyroku Sądu Najwyższego z dnia 20 listopada 2014 r. (sygn. akt I UK 120/14), w którym Sąd rozważał problematykę wypadku przy pracy, podsumował orzecznictwo dotyczące tej kwestii i w sposób wyraźny określił zakres pozostawania pracownika w sferze interesów pracodawcy. Wszystko zaczęło się od wypadku, któremu uległa jedna z pracownic szkoły opuszczając miejsce swojej pracy.
Autrem tego wpisu jest Michał Balicki.
W jednym z wcześniejszych wpisów analizowałem zagadnienie prawidłowego wyliczenia okresu zasiłkowego. Przy tej okazji, warto również pochylić się nad zagadnieniem powrotu do pracy pracownika po dłuższej nieobecności w pracy spowodowanej chorobą, w czasie której pobierał on zasiłek chorobowy. Jest to o tyle istotne, że dopuszczenie pracownika do pracy, który nie jest do niej zdolny, może mieć negatywne konsekwencje dla pracodawcy. Co więc powinien zrobić pracodawca, gdy pracownik po nieobecności w pracy z powodu choroby, trwającej dłużej niż 30 dni, stawia się do pracy i zgłasza gotowość do jej wykonywania?
Autorem tego wpisu jest Michał Balicki.
Celem uniknięcia komplikacji w wypłatach zasiłku chorobowego, istotne z punktu widzenia pracodawcy jest to, czym jest zasiłek chorobowy i okres zasiłkowy. Częstym problemem z którym spotykają się pracodawcy jest wątpliwość, w jakich sytuacjach mamy do czynienia z niezdolnością do pracy w ramach jednego okresu zasiłkowego, a kiedy pracodawca zobowiązany jest do otwarcia kolejnego okresu zasiłkowego. Błędne określenie okresu zasiłkowego może spowodować wystąpienie nadpłaty zasiłku chorobowego. W takiej sytuacji pracodawca (jeżeli jest podmiotem wypłacającym świadczenie) może mieć problem z odzyskaniem nadpłaconej kwoty od pracownika. Należy pamiętać, że jeżeli nadpłata nastąpiła z winy pracodawcy, np. w konsekwencji złego obliczenia okresu zasiłkowego, pracownik może nie mieć obowiązku zwrotu takiego świadczenia, a dodatkowo po stronie pracodawcy powstanie zaległość wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Blog zespołu prawa pracy polskiego biura Eversheds Sutherland. Piszemy o prawnych aspektach związanych z zatrudnieniem, istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców. Omawiamy obowiązujące przepisy prawa pracy, orzecznictwo oraz interpretacje wydane przez Państwową Inspekcję Pracy i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Śledzimy planowane zmiany przepisów
i odnosimy się do aktualnych problemów
na gruncie prawa pracy.